Головна Путівник сайту Виставки Автор
 
 
 
eng

ДІЯННЯ РЯСКИ

 
 

Галерея The Naked Room, м.Київ, вул.Рейтарська, 21, 10.07—4.08.2019. Кураторки: Лізавета Герман та Марія Ланько. Петро Ряска, живопис, інсталяція, діяння "Український пейзаж", читання фрагменту візуально-концептуальної поезії "Історичний пейзаж Закарпаття".

Текст кураторок виставки Лізавети Герман та Марії Ланько:

З 10 липня по 4 серпня у галереї Тhe Nаked Room триватиме виставка "Діяння Ряски" — персональний проект перформера, живописця та куратора Петра Ряски. Свій життєвий та професійний час Петро ділить між селом Білки, у якому він народився і досі має майстерню у родинному домі, та Ужгородом, де опікується ініційованою ним міжнародною резиденцією для художників "Вибачте, номерів немає". Кураторок галереї пов’язують із Петром давні дружні та професійні зв’язки. Зокрема, вони показували його роботи на виставці у німецькому арт-центрі Badischer Kunstverein у рамках європейської паралельної програми Другої київської бієннале "Школа Києва".
"Перший погляд на виставку Петра Ряски може викликати подив — до чого тут "діяння", коли в просторі галереї ми бачимо самі лише пейзажі акрилом на полотні. Адже на теренах сучасного українського мистецтва Ряску, в першу чергу, ідентифікують як переконливого перформера, вигадливого куратора та вправного організатора. Однак живопис, ба більше — мабуть найконсервативніший його жанр, пейзаж — складає фундамент його художнього мислення й проникає в усі інші практики та справи.


Ряска народився й виріс у селі Білки Закарпатської області й починав як художник-самоук. У дитинстві займався з сільським вчителем малювання. Згодом самостійно штудіював техніку акварелі, копіюючи твори невідомого бельгійського автора. Та врешті вступив до Закарпатського художнього інституту, де потрапив до майстерні народного художника України В’ячеслава Приходька. Останній був учнем Федіра Манайла та гідним нащадком закарпатської школи живопису. Мистецький пошук Приходька, за словами мистецтвознавиці Галини Рижової, пролягав "у руслі активізації декоративної палітри, насиченої відкритими, артистично імпровізованими кольорами, у свідомо акцентованій монументалізаціі, стилізації і узагальненні живописних зображень, у візуальному очищенні картинного простору від тягаря зайвих деталей". Ці доволі віддалені від завдань сучасного мистецтва художні основи були органічно увібрані старанним учнем. Системне навчання закарпатської образотворчості зробило з Ряски міцного живописця й відкрило шлях кар’єрними сходами Спілки художників.


Разом з тим художник відновив розпочаті ще в ранньому юнацтві заняття у-шу з вчителем. Через Школу перформансу у Львові відкрив для себе цей вид мистецтва. А також зголосився створити виставкову програми неформальної галереї Коридор в Ужгороді. Врешті всі ці досвіди почали органічно проростати один в одного. Регулярна участь у пленерах як основний спосіб творчого поступу для традиційного живописця накладається на колективну практику у-шу семінарів, які зазвичай проводяться у не менш мальовничих краєвидах. Добре знайома практика малярства лягає в основу перших кроків у перформансі та інсталяції, й тим самим вивільняється з полону набутого академізму. У-шу як системна робота зі свідомістю тіла де-концептуалізує перформанс, позбавляє його надмірної "сконструйованості" й стає справою повсякденності. Врешті студійна праця з живописом стає вираженням тілесного досвіду автора та буквально записом його "діянь" — саме так Ряска пропонує українізувати термін "перформанс".


Виставка "Діяння Ряски" презентує пейзажі, створені між 2012 та 2019 роками в місцях перебування художника — у власній майстерні в Білках, на спілчанських пленерах, семінарах з у-шу, подорожах на фестивалі перформансу, під час участі в мистецьких резиденціях та візитів до численних друзів. У цьому контексті вони постають як суб’єктивна топографія України. До прикладу, наносять на її мистецьку мапу Крим — через участь Ряски в локальних резиденціях до 2013 року. Але найважливіше — вони стають записом дуже особливого художнього шляху Ряски. Щоправда, цей шлях є справжнім надбанням українського мистецтва у всій його суперечливості — із консервативною освітою, приматом живопису над усіма іншими видами мистецтва, галактичним розривом між офіційними інституціями та сучасними художниками, самоорганізацією як єдиним способом бути сучасним. Батьки-засновники закарпатської школи живопису мали б пишатися Ряскою. Хоч як далеко його живопис не пішов від пасторальних першоджерел, дух його практики наслідує і розвиває цю традицію. У Ряски живопис є перформативним, пейзаж — політичним, а будь-який твір — діянням," — коментують кураторки Лізавета Герман та Марія Ланько.

 
   

 

 
     
     
   
       
         
 

"Український пейзаж"
Петро Ряска, діяння, частина виставки "Діяння Ряски", кураторки Лізавета Герман та Марія Ланько, діяння спродюсовано галереєю The Naked Room, відео та монтаж відео Ярема Малащук, м.Київ, 10.07.2019.


У діянні зачитано фрагмент незавершеної поезії "Історичного пейзажу Закарпаття":


Леміч пис ділють кіш полеміста
Оросвигівського Вишенки записки
Гукливський літопис
Карпатська хроніка
16 60 доведена 18 30
найновіша случишася
політичні коні Подкарпатті
писні
Юрляни емансипацію підданства
Фак еко соц злості
Дідичів
урбанізації індустріалізації земельний голод
над селом тяжіл алкоголізм

   
 

 

 
       
 

Публікації в пресі:

"Знайомтесь: Петро Ряска, пейзажист, практик ушу та християнин", Настя Сидько, BURO, 12 липня, 2019, Київ

"Уровень горизонта: понять Петю Ряску", Катерина Яковленко, Support Your Art, 23 липня, 2019, Київ, Україна

"ПЕТРО РЯСКА: "РАНІШЕ ПОТРІБНО БУЛО РЕАГУВАТИ МИСТЕЦТВОМ НА МИСТЕЦТВО, ЗАРАЗ ЖЕ КОМЕНТОМ НА КОМЕНТ", Олександра Вязовська, KORYDOR, 3 серпня 2019, Київ

   
       
eng      
Путівник сайту
Головна Контакти
Посилання
 
 
 
Створено 2004-2021, Петро Ряска