Головна Путівник сайту Діяння Автор
 
 
 
eng
    Акції  

 

 

 

Петро Ряска, перформанс ,без назви у проекті "Світ без хутра" (проти вбивства тварин заради хутра)

Багатозмістовний перфоманс у всесвітній акції "Світ без хутра" реалізувався на головній вулиці столиці України. Боротьба протилежності внутрішнього світу людини, маніфест правди, шлях одночасно в у неможливі сторони, пошана.

Громадсье місце, вул. Хрещатик, навпроти хутрового магазину, м. Київ, листопад, 2014

 
       
 

 

 
       
 

Виставка

Куратор подій "Виставка під дверима галереї"  Станіслав Туріна.

11.00 – 13.00, 25.11.2017, Зелений базар, м.Мукачево

Учасники:

Станіслав Туріна, Любомир Тимків, Петро Ряска (Марія Ряска, Дарина Ряска)

Акція на Мадярському Зеленому базарі Клітка, в Мукачові, у проекті «Виставка під дверима галереї» на факт закриття Мукачівської міської картинної галереї.

теги: Мукачівський акціонізм

світлина: Катерина Лібкінд

 
       
 

"Стіл або не війна", Петро Ряска, відео-перформенс, акція, інсталяція, у проекті 89 днів зими, 45 день, куратор Антон Варга, Львів, вул. Джерельна 27, 2013.

Акція до проекту ІО ймовірність 89 днів зими реалізований з допомогою друзів художників. Проект був був створений у конфронтації до діяльності російського арт гурту "Війна". 

 
       
 

"Культуральний вандалізм",

Петро Ряска, Ева Зажицька, Марта Босовська...,

акція, хеппенінг, простір міста, м.Катовіци, Польща, 15 травня, 2015.

 
       
 

акція "Кінотеатр Ужгород спасати",

Петро Ряска,

Час: 13.00-14.00 год, 1 червня, 2017 року,

Місце: м. Ужгород, вул. Августина Волошина,

Акція була реалізована під час виставки-флешмоб "Врятувати Ужгород", організатор вистави Мистецький центр "Кубло".

світлина: Станіслав Туріна

 
       
 

"Venice Biennale 2015  I (am) not take part in", перформенс, футболка – об’єкт- текст, 31 травня - 8 червня, Венеція, Італія.

Концептуальний проект, який не є маніфестом. Головною ідеєю є фраза котра заперечує мою участь у Венеційському Бієнале і одночасно цією ж заперечливою фразою беру участь у Венеційському Бієнале 2015. В такий спосіб я взяв участь у бієнале. Проект тривав 9 днів, в продовж котрих футболка була одягнута на мені.

 

 
       
 

"Художник має бути щасливий", Петро Ряска, перформанс у форматі проекту "КроссАрт" куратор Ярина Шумська, галерея Примус, Львів, липень, 2014. (фото Марія Гоїн)

У проекті "КроссАрт" перед учаниками стояло завдання в своїх перформансах показати три періоди часу: минуле, теперішнє та майбутнє.

В своєму перформансі я розпочав з кінця яке передав хлопанням у долоні, зазвичай хлопанням у долоні закінчуються всі виступи перед людьми. Майбутнє показав через фразу яким має бути художник. Теперішнє був присутній.

 

 
       
 

 

Групова акція,

учасники: Петро Ряска, Ані Зур, Надія Савченко, Роксолана Угринюк.

Перформанс був реалізований на даху Львівського палацу мистецтв у програмі школи перформансу 2016 року (вересень).

В цьому перформансі наша група не дійшла чіткого колективного, що маємо робити. Але ми були свідомі що ми група. Прийняли рішення, що акція буде на даху Львівського палацу мистецтв, і кожний з нас щось робитиме.

Моя участь не просувалась далі мого блокування роботи групи, на шляху до чогось чіткого. В мене домінувала тема безтурботності. Можливо я був паузою, я запропонував пити пиво.

 

світлина: Ольга Краєвська

 
       
 

Петро Ряска, діяння, акція «Потяг», Program Off 8 фестивалю Бруно Шульц, 5 травня, 2018, м.Дрогобич. Спонтанні учасники акції: Володимир Топій, Ігор Станів, Олександр Максимів. Світлини: Марія Гоїн.

«Потяг» 

Запланував поїздку на семінар з ушу з майстром Му Юйчунем у Одесі. Купив квиток у зворотній бік із Одеси в Ужгород. Так як туда в Одесу квитків не було. Знайшов у інтернеті можливість на тікетс юей, заповнення замовлення якщо з’являться квитки то тікетс юей купляє квиткок для мене. Дав дані картки. Але забув, що це нова моя картка і на ній обмежений інтернет ліміт купівлі. Прийшла смс від тікетс юей, що квитки з’явились, але оплата не пройшла з причини обмеженого ліміту моєї картки. Збільшую ліміт. Роблю повторне замовлення на тікетс юей з толерантності, так як квиток я вже міг купити через приват 24 одразу бо був цілий вагон квитків. Гроші знялись, квиток тікетс юей купив одразу. Але побачити його та видрукувати я не зміг протягом доби. Виникла підозра що квитка немає. Наступний день їду автобусом Ужгород – Білки де телефонує працівниця тікетс юей, вибачається що оформлення купленого квитка з якихось причин не пройшло. І питає в мене, чи мені ще актуально потрібний квиток до Одеси? Відповідаю – так. Питає далі чи будуть від мене якісь побажання, стосовно місця розташування у вагоні? І чи потрібно їм мені ще телофонувати… Відповідаю, що місце у середині вагону, і хай просто куплять вже і вишлють мені той квиток. Але подумав, ще не мусить бути 13 місце, чомусь не сказав про це. Присилають квиток, читаю місце 13. Але мені чомусь несподобалось такий варіант місця у середині вагону. Приїхавши у Білки, анулюю цей квиток на тікетс юей, і купляю у приват 24 новий квиток з місцем 45.

Через місяць. 24 травня, 2018.

Потяг Ужгород – Одеса, 10 вагон, 45 місце.

Жінки чекали біля вагона. Створили чергу.

Я спитався: хто крайній?

У відповідь почув: ви у 10 вагон?

Відповідаю: так!

Жінки: то ми вас чекаємо!

Жінки чекали коли прийде чоловік. Жінки чекали, щоб чоловік першим зайшов до вагона. Провідниця, молода жінка, не впускала жінок до вагону першими. Щоб першим зайшов чоловік. Заходжу у вагон. Бо я був першим чоловіком сьогодні котрій підійшов до вагону номер 10. Зайняв місце номер 45. Написав смс до Володі Федорцова: «Володя привіт) сів у потяг на Одесу) То семінар у тому лагері Юний залізничник, що завжди? Відповідь «Да», наступне смс від нього: «Єдь давай))». Смс переписка чомусь мені здалась не закінченою.

Під час подорожі потягом думав, що буду давати цікавого на майстер класі з малювання на семінарі з ушу з майсторм Му Юйчунем на котрий я їхав до Одеси. Можливо концептуальне мистецтво, чи ленд арт, чи щось нового. Проїзжаю Карпати, Карпати це акумулятор для людини. Феномен Карпат. Феномен природи. Подумав про перформанс смс.

Пишу смс до Наталії Волкової: « Привіт) Проїхав: Карпати – Львів - Підволочиськ – Волочиськ – Тернопіль – Хмельницький – Деражню – Жмеринку – Вапнярку – Крижопіль – Попелюхи зараз будуть)). У відповідь два квадрати порожні. Можливо це щось позитивне, але мій телефон кнопковий не приймає від смартфонів знаки не літери. Згадав, що можливо потрібно продовжити смс переписку з Володьою Федорцовим, головою одеської федерації ушу. Написав йому смс:

«Привіт) Проїхав: Перечин - Вел.Березний – Самбір – Карпати – Львів – Підволочиськ – Волочиськ – Тернопіль – Хмельницький – Деражню – Жмеринку – Вапнярку – Крижопіль – Попелюхи – Кодима – Абамеликове – Подільск – після Подільська чоловік вчепився у закриті двері вагона на ходу. Провідниця зірвала стоп кран, їду, зараз під’їзжаємо до Роздільна -1))».

Жінка ветеран труда отримує дві пенсії і від України, і від Росії.

Вже у трамваї номер 18 котрим я їхав до 12ї станції великої Фонтанної отримав смс – відповідь на моє смс, від Воді Федорцова зі смайликом. Напевно він зрозумів, що я роблю щось своє…

1.06.2018. Потяг Одеса – Ужгород, вагон 10, місце 45. В Тернополі люди чекали на платфомі, щоб пройшов потяг, потяг котрим я їхав, щоб пройти перехід.

Подумав про те що як буде українською слово перформанс. Записав варіанти: діяння, роблення, рухання, чинення.

 
       
 

 

 

Акція "Палиця, або список учасників",

Петро Ряска,

В проекті «Barning Book Day», куратор Марсель Онисько.

Місце реалізації: майстерня Павла Ковача / музей Павла Бедзіра. 28.12.2016.

В проекті «Barning Book Day», куратором котрого був ужгородський художник Марсель Онисько, ідеєю було стоворити муляж книги, будь якої. Особисто мене надихнуло на вирішення цього завдання зарубки на палицях чи стовпах, котрими людина користувалась в різні періоди історії (можливо і зараз хтось це практикує) , як засобом зберігання інформації. Дана палиця із зарубками є простий інформативний об’єкт, шорт – лист учасників, тобто цей шорт - лист висвітлював тільки кількість учасників, це 29 на час відкриття виставки. Учасник приносив муляж - книгу, після чого я робив зарубку ножем на палиці.

Проект «День спалювання книги» зокрема  провокував через словарний меседж куратора, та відео палаючого вогня проектованого  під час відкриття на стіну, щоб учасник спалив муляж книги. Із свого боку я піддав сумніву цю додаткову ідею проекта. Таким чином ідучи на саму виставку, я думав, що ще можна зробити з цією палицею? І окрім того як вдарити нею куратора не приходило нічого в голову. Я його вдарив. За що прошу в нього вибачення.

світлина: Данило Ковач

відео: Ярослав Футимський

 
       
 

"Рогата акція на чотири сторони світу"

Петро Ряска,

Акція на полонині Куйлиця (Гилиця) на Закарпатті. Створено під час резиденційної програми «Корови орють», в селі Буківцьово 19 травня 2017 року.

Знайдений об’єкт.

світлина: Петро Ряска, Андріана Куруц.

 
 

 

   
 

 

"Україна має газ або мені тринадцятий минало",

Петро Ряска,

Відео - перформанс створений для проекту Жарт, під час пленерного - симпозіуму "Комунікація" в селі Яківське, Свалявського р., Закарпатської обл., 14.09.2015. У проекті використано частково поезію Т.Шевченка.


Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,

Уже прокликали до паю,
А я собі у бур’яні
… не знаю,
Чого маленькому мені

Чого так весело було.

Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
…небо голубеє
І… дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, …
Прийшла, привітала,
Утирала… поцілувала…
Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє… лани, гаї, сади!…

 
       
 

"Туалет",

Петро Ряска, перформанс, школа перформенсу тема "Межа", вересень, 2014

Історія началась дуже давно в дитинстві десь в третьому класі втік з дому, з другом бродили по околицях села, робили всяку шкоду дитячу… В кінці дня ми сховались в дитсадку та сходили по важкому на стіл павільйону, то був певно перформанс… Звичайно нас потім наказали. І ми маємо приємні спогади…

Цього літа (2014р) ми з друзями після артфестивалю у Лумшорах, відпочивали на річці Уж в Ужгороді. Мали там діалог в якому виникло питання, хто з наших художників під час перфомансу може сходити в туалет, по важкому. Володька Топій каже що Ярина Шумська зможе зробити такий перформенс…

На школі перформенсу, на якій цьогорічною темою Тижня актуального мистецтва було "Ментальні війни", я знову підняв це питання, і запропонував взяти участь в перфомансі бажаючим в будь який спосіб сходити в туалет та  зняти на відео або в якийсь інший спосіб задокументувати, для подальшої реалізації перформенсу. До перформенсу долучились троє людей: я, один мій друг та художниця з Ізраілю Тамара Рабан котра нічого не знала про мою пропозицію і під час свого перфомансу на  Тижні актуального мистецтва сходила по легкому в прямому розумінні в туалет. Тамара відповіла на моє запитання, і я мав радість. З її дозволу я долучив фрагмент її перформенсу до мого проекту.

Подальша реалізація перформенсу проходила через відео інсталяцію документації між дверима туалетів під час школи перформенсу.

В перформенсі пропонується переступити межу, грань "дозволеного" в суспільстві. Проект піднімає питання морально - соціальні.

 
     
       
 

"Кандидат на президента Польщі", Петро Ряска, перформанс, актуальний жарт, об'єкт агітаційні листівки, проект Czek Point, куратор Марта Босовська, пл.Свободи, Познань,Польща, 10 травня, 16.00 - 17.30, 2015 рр. (Під час виступу, камеру вмикав та вимикав Олександр Дідик). Реалізований на стипендії Gaude Polonija.

Акція відбулась під час виборчої тиші виборів на президента Республіки Польщі.

Проект в теперішній час відкритий, виставлений в yutub і діє як вірус. Представлений у телевізійних новинах TVP 1. Монтаж відео Тарас Пастущак.

Обіцянки кандидата в президенти:

Добрий день любі громадяни Польщі!!!
Я є ваш «Унікальний та Безальтернативний кандидат в президенти»!
Почну викладення своєї передвиборчої програми «Золоті гори» з наступних обіцянок!:

  1. На цій площі свободи обіцяю усім свободу та амністію усім політв’язням та просто в’язням!
  2. Обіцяю свободу та незалежність усім секс меншинам та усім громадянам!
  3. Художники, люблю художників, їм усім буде виплачуватись стипендія у розмірі подвоєна заробітна плата!
  4. Студентам обіцяю тотальні вихідні та безкінечний уікенд, стипендію, безлімітну!
  5. Пенсіонерам, обіцяю підвищити протяжність життя аж до 100 років і вище !
  6. Обіцяю спрощення податків для малого і середнього бізнесу із зменшенням податків аж до нуля! А для великого бізнесу та олігархів премію рівнопропорційну вашим прибуткам, люблю вас!
  7. Безробітнім обіцяю соціальну виплату в розмірі максимальної заробітної плати та безмежний доступ в інтернет до порносайтів!
  8. Обіцяю зробити Варшаву столицею Євросоюзу, а польську мову офіційною міжнародною мовою!
  9. Обіцяю бути останнім президентом в практиці керування країною президентом!
  10. У майбутньому обіцяю зняти практику виборів президента у нашій країні!
  11. Обіцяю бути вам вірний до кінця та після своєї смерті ввести «Електронне керування» країною.
  12. Я є у списку кандидатів в президенти під номером 12. Завжди ваш «Унікальний та Безальтернативний кандидат в президенти»!

Дякую вам дорогі земляки! Люблю вас!

 
       
 

«Художника може образити кожний»

Україна, після розпаду Радянського Союзу, набуває нових капіталістичних обрисів. Магія капіталу впливає на нас усіх, від неї ми залежні, можливо є винятки, звичайно. Вона була завжди присутньою в історії людства.

Маленьке, але з історією місто Ужгород, та загалом Закарпатська область не є винятком. Де вилике місце займає історія мистецтв Закарпаття. Ситуація в мистецтві є заявлена явищем сильної Закарпатської школи. Відповіді на що ще точаться досі. Хоч на мою суб’єктивну думку ця школа є ми художники, що продовжуємо традиції, та засновуємо нові на грунті локальному.

З початком ХХІ століття розширюється мистецьке середовище міста Ужгород та регіону. Якщо за часу радянського домінантою була Всесоюзна національна спілка художників, то на сьогодні мистецьку платформу вона ділить з молодими приватними офіційним та не офіційними мистецькими інституціями, як і по всій Україні.

Є свобода вибору людини. Люди самі знаходять себе, та вирішують в що вони інвестують своє життя. Ми є тим у, що вкладаємо свій час.

В приватній ситуації мистецькій позиціоную себе як художник та альтернативний незалежний куратор, де зі словом «куратор» довгий час боровся. Вважаю, що художник має бути щасливим.

Такий довгий текст, щоб написати одне речення і не образити когось.

Буду дуже щасливим, якщо адміністратор сайту Бровді Арт (https://brovdi.art/) видалить моє портфоліо (фото робіт живопису, відео перформансів, біографія, бібліографія, тощо) повністю зі свого сайту, котре там опубліковане без мого дозволу.

Так, як концепцією сайту Бровді Арт є розвиток Закарпатського мистецтва, надіюсь на порозуміння. По своїй світоглядній натурі художника я не можу там знаходитись. «Художника може образити кожний». Це є різні практики Ужгороду. Чому має бути місце у мистецькому середовищі Краю.

Дякую,

З повагою

Член Національної спілки художників України Петро Ряска.

   
       
       
eng      
Діяння
Путівник сайту
Головна Контакти
Посилання
 
 
 
Створено 2004-2018, Петро Ряска