Головна Путівник сайту Діяння Автор
 
 
 
eng
 

Акції та мистецтво критичне

Хоча акції та мистецтво критичне присутні і в інших темах діянь. Проте можливо ці діяння обєднані більше тут як загальна контр-думка.

 

 
   

 

 
  "Я іршавський поц", Петро Ряска, діяння, м.Ужгород (площа 9ти скульптур), 4 грудня, 2018.
На моє запитання "чи це є в рамах Бровді Арту?” Отримав відповідь у формі "дружнього листа" в котрому замінив "ти" на "я".
Текст у діянні:
Дякую за порозуміння. Гадаю це була дуже конструктивна розмова і ще раз дякую, що я кинув трубку. Я іршавський поц, котрий ніколи не мислив категоріями мистецтва, його стратегією і тактикою. Тільки моїми особистими інтересами. На все добре.Я звідки вийшов взагалі, буду розказувати мені розповідати про круту Польщу чи Адєссу? тупий придурок, піймав бога за п'яту і пробую утвердити свою неспроможність? Колись я дякував мені за те, що я тебе якось зорієнтував у цьому світі а тепер буду кидати мені трубку, істеричка? Ти зорієнтував, я зорієнтував, а тепер будеш кидати мені трубку, істеричка? Я зробив тобі конструктивну і вигідну в потенціалі пропозицію, а я повів себе як весільна курва - така тобі відтепер мені ціна в моїх очах. І я ніколи не подякую мені і «О» за підтримку, бо я кінчена блядь, ясно?. Я для мене тепер здох, а зустріч з «н» художниками в просторі андерграунду я проведу без моєї участі , незалежно від моїх кволих амбіцій, ясно? Тобі не дано брати на себе відповідальність, мені не дано брати на себе відповідальність ні за що, бо я сикло і чмо. Будь здоров!
   
   

 

 
 

 

   
 

 

 

 
 

Я типа наївний художник
Діяння у громадському місці на камеру. Корегована поезія.
Львівська площа, м.Київ, 9-10 липня, 2019 р.

Після події «Я є жінка. Ми є жінки», що була ініційована кураторкою Юлією Курмангаліною у галереї Bursa в місті Києві весною 2019 року отримав реакцію від інших людей у соціальній мережі та і-лист від колекціонера.
Це історія діалогу в українському мистецькому середовищі, про людські та мистецькі цінності. В котрій піднімаються питання хто може творити мистецтво, хто може, або має право називати себе жінкою, яке мистецтво рекомендоване ринком до виконання та до показу тощо.
Перформанс «Я типа наївний художник» є портрет мене та мого досвіду очима інших людей у моєму виконанні, як вільна мистецька дія.
Фрази у діянні є селективними вибраними вершками бруду, що лунав у мою адресу. Вони не до кінця є читабельними в тексті у граматичному розумінні, так як в оригіналі написані російською та ураїнською мовами. Але це є своєрідна поезія котру прочитую проспівуючи у діянні на камеру в соціальному просторі на фоні головного приміщення Національної спілки художників України, членом котрої я є.

   
 

 

 
       
   

 

 
 

"Кандидат на президента Польщі", Петро Ряска, перформанс, актуальний жарт, об'єкт агітаційні листівки, проект Czek Point, куратор Марта Босовська, пл.Свободи, Познань,Польща, 10 травня, 16.00 - 17.30, 2015 рр. (Під час виступу, камеру вмикав та вимикав Олександр Дідик). Реалізований на стипендії Gaude Polonija.

Акція відбулась під час виборчої тиші виборів на президента Республіки Польщі.

Проект в теперішній час відкритий, виставлений в yutub і діє як вірус. Представлений у телевізійних новинах TVP 1. Монтаж відео Тарас Пастущак.

Обіцянки кандидата в президенти:

Добрий день любі громадяни Польщі!!!
Я є ваш «Унікальний та Безальтернативний кандидат в президенти»!
Почну викладення своєї передвиборчої програми «Золоті гори» з наступних обіцянок!:

  1. На цій площі свободи обіцяю усім свободу та амністію усім політв’язням та просто в’язням!
  2. Обіцяю свободу та незалежність усім секс меншинам та усім громадянам!
  3. Художники, люблю художників, їм усім буде виплачуватись стипендія у розмірі подвоєна заробітна плата!
  4. Студентам обіцяю тотальні вихідні та безкінечний уікенд, стипендію, безлімітну!
  5. Пенсіонерам, обіцяю підвищити протяжність життя аж до 100 років і вище !
  6. Обіцяю спрощення податків для малого і середнього бізнесу із зменшенням податків аж до нуля! А для великого бізнесу та олігархів премію рівнопропорційну вашим прибуткам, люблю вас!
  7. Безробітнім обіцяю соціальну виплату в розмірі максимальної заробітної плати та безмежний доступ в інтернет до порносайтів!
  8. Обіцяю зробити Варшаву столицею Євросоюзу, а польську мову офіційною міжнародною мовою!
  9. Обіцяю бути останнім президентом в практиці керування країною президентом!
  10. У майбутньому обіцяю зняти практику виборів президента у нашій країні!
  11. Обіцяю бути вам вірний до кінця та після своєї смерті ввести «Електронне керування» країною.
  12. Я є у списку кандидатів в президенти під номером 12. Завжди ваш «Унікальний та Безальтернативний кандидат в президенти»!

Дякую вам дорогі земляки! Люблю вас!

   
 

 

 
 

 

   
 

   
 

 

   
 

 

 

 
 

"Колупання в носі",

Петро Ряска, перформанс, об’єкт газета політичної реклама, громадське місце, школа перформансу, Дзига, вересень, м.Львів, 2013

   
       
       
   

 

 
 

"Україна має газ або мені тринадцятий минало",

Петро Ряска,

Відео - перформанс створений для проекту Жарт, під час пленерного - симпозіуму "Комунікація" в селі Яківське, Свалявського р., Закарпатської обл., 14.09.2015. У проекті використано частково поезію Т.Шевченка.


Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,

Уже прокликали до паю,
А я собі у бур’яні
… не знаю,
Чого маленькому мені

Чого так весело було.

Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
…небо голубеє
І… дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, …
Прийшла, привітала,
Утирала… поцілувала…
Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє… лани, гаї, сади!…

   
 

 

 
 

 

   
   

 

 
 

 

   
 

Петро Ряска, перформанс ,без назви у проекті "Світ без хутра" (проти вбивства тварин заради хутра)

Багатозмістовний перфоманс у всесвітній акції "Світ без хутра" реалізувався на головній вулиці столиці України. Боротьба протилежності внутрішнього світу людини, маніфест правди, шлях одночасно в у неможливі сторони, пошана.

Громадсье місце, вул. Хрещатик, навпроти хутрового магазину, м. Київ, листопад, 2014

 

 
 

   
 

 

   
 

 

   
 

Виставка

Куратор подій "Виставка під дверима галереї"  Станіслав Туріна. 11.00 – 13.00, 25.11.2017, Зелений базар, м.Мукачево

Учасники: Станіслав Туріна, Любомир Тимків, Петро Ряска (Марія Ряска, Дарина Ряска)

Акція на Мадярському Зеленому базарі Клітка, в Мукачові, у проекті «Виставка під дверима галереї» на факт закриття Мукачівської міської картинної галереї.

теги: Мукачівський акціонізм

світлина: Катерина Лібкінд

   
 

 

 
 

 

   
 

 

   
 

Акція "Кінотеатр Ужгород спасати", Петро Ряска, під кінотеатром Ужгород, м. Ужгород, вул. Августина Волошина. Акція була реалізована під час виставки-флешмоб "Врятувати Ужгород", організатор вистави Мистецький центр "Кубло". 13.00-14.00 год, 1 червня, 2017 року,

світлина: Станіслав Туріна

   
 

   
     
       
 

Пленер на периферії. Палац Ковнерів

Відео, Петро Ряска, галерея Святого Петра, на запрошення Стаса Туріни, м.Мукачево, 27 січня, 2020року.

Праця створена в рамах заходу «Пленер на периферії» за ініціативи галереї Святого Петра, на запрошення Стаса Туріни. Галерея св.Петра умовно розміщена в палаці Ковнерів, що в місті Мукачеві.
На стінах палацу Ковнерів у свій час висіли полотна Ван Гога, Сіслея, Сезана тощо. Це було колись багатим помістям в котрому мешкали зокрема поцінювачі високого мистецтва. Згодом палац виконував різні функції, а саме в`язниці, гетто, воєнної частини тощо. Як видно зараз палац є в плачевному стані.

Проте мене було запрошено прийти та створит и там мистецтво. На місці моя реакція була зворотньою, я не міг там творити мистецтво не прибравши сміття з будинку. Повстало питання чи можна одночасно бути байдужим до ситуації з палацом і займатись мистецтвом.

   
 

   
       
 

 

   
 

"Культуральний вандалізм",

Петро Ряска, Ева Зажицька, Марта Босовська...,

акція, хеппенінг, простір міста, м.Катовіци, Польща, 15 травня, 2015.

   
 

   
 

 

   
 

 

   
 

"Venice Biennale 2015  I (am) not take part in", перформенс, футболка – об’єкт- текст, 31 травня - 8 червня, Венеція, Італія.

Концептуальний проект, який не є маніфестом. Головною ідеєю є фраза котра заперечує мою участь у Венеційському Бієнале і одночасно цією ж заперечливою фразою беру участь у Венеційському Бієнале 2015. В такий спосіб я взяв участь у бієнале. Проект тривав 9 днів, в продовж котрих футболка була одягнута на мені.

   
 

   
 

 

   
 

 

   
 

"Художник має бути щасливий", Петро Ряска, перформанс у форматі проекту "КроссАрт" куратор Ярина Шумська, галерея Примус, Львів, липень, 2014. (фото Марія Гоїн)

У проекті "КроссАрт" перед учаниками стояло завдання в своїх перформансах показати три періоди часу: минуле, теперішнє та майбутнє.

В своєму перформансі я розпочав з кінця яке передав хлопанням у долоні, зазвичай хлопанням у долоні закінчуються всі виступи перед людьми. Майбутнє показав через фразу яким має бути художник. Теперішнє був присутній.

   
 

   
       
 

 

   
 

Акція "Палиця, або список учасників", Петро Ряска. В проекті «Barning Book Day», куратор Марсель Онисько.

Місце реалізації: майстерня Павла Ковача / музей Павла Бедзіра. 28.12.2016.

В проекті «Barning Book Day», куратором котрого був ужгородський художник Марсель Онисько, ідеєю було стоворити муляж книги, будь якої. Особисто мене надихнуло на вирішення цього завдання зарубки на палицях чи стовпах, котрими людина користувалась в різні періоди історії (можливо і зараз хтось це практикує) , як засобом зберігання інформації. Дана палиця із зарубками є простий інформативний об’єкт, шорт – лист учасників, тобто цей шорт - лист висвітлював тільки кількість учасників, це 29 на час відкриття виставки. Учасник приносив муляж - книгу, після чого я робив зарубку ножем на палиці.

Проект «День спалювання книги» зокрема  провокував через словарний меседж куратора, та відео палаючого вогня проектованого  під час відкриття на стіну, щоб учасник спалив муляж книги. Із свого боку я піддав сумніву цю додаткову ідею проекта. Таким чином ідучи на саму виставку, я думав, що ще можна зробити з цією палицею? І окрім того як вдарити нею куратора не приходило нічого в голову. Я його вдарив. За що прошу в нього вибачення.

світлина: Данило Ковач

відео: Ярослав Футимський

   
 

   
       
 

   
       
 

 

   
 

"Стіл або не війна", Петро Ряска, відео-перформенс, акція, інсталяція, у проекті 89 днів зими, 45 день, куратор Антон Варга, Львів, вул. Джерельна 27, 2013.

Акція до проекту ІО ймовірність 89 днів зими реалізований з допомогою друзів художників. Проект був був створений у конфронтації до діяльності російського арт гурту "Війна". 

   
 

   
       
 

 

   
 

"Акція на чотири сторони світу"

Петро Ряска, знайдений об’єкт. акція на полонині Куйлиця (Гилиця) на Закарпатті. Створено під час резиденційної програми «Корови орють», в селі Буківцьово 19 травня 2017 року.

світлина: Петро Ряска, Андріана Куруц.

   
     
       
 

 

   
 

"Туалет",

Петро Ряска, перформанс, школа перформенсу тема "Межа", вересень, 2014

Історія началась дуже давно в дитинстві десь в третьому класі втік з дому, з другом бродили по околицях села, робили всяку шкоду дитячу… В кінці дня ми сховались в дитсадку та сходили по важкому на стіл павільйону, то був певно перформанс… Звичайно нас потім наказали. І ми маємо приємні спогади…

Цього літа (2014р) ми з друзями після артфестивалю у Лумшорах, відпочивали на річці Уж в Ужгороді. Мали там діалог в якому виникло питання, хто з наших художників під час перфомансу може сходити в туалет, по важкому. Володька Топій каже що Ярина Шумська зможе зробити такий перформенс…

На школі перформенсу, на якій цьогорічною темою Тижня актуального мистецтва було "Ментальні війни", я знову підняв це питання, і запропонував взяти участь в перфомансі бажаючим в будь який спосіб сходити в туалет та  зняти на відео або в якийсь інший спосіб задокументувати, для подальшої реалізації перформенсу. До перформенсу долучились троє людей: я, один мій друг та художниця з Ізраілю Тамара Рабан котра нічого не знала про мою пропозицію і під час свого перфомансу на  Тижні актуального мистецтва сходила по легкому в прямому розумінні в туалет. Тамара відповіла на моє запитання, і я мав радість. З її дозволу я долучив фрагмент її перформенсу до мого проекту.

Подальша реалізація перформенсу проходила через відео інсталяцію документації між дверима туалетів під час школи перформенсу.

В перформенсі пропонується переступити межу, грань "дозволеного" в суспільстві. Проект піднімає питання морально - соціальні.

   
 

   
       
       
 

«Художника може образити кожний»

Україна, після розпаду Радянського Союзу, набуває нових капіталістичних обрисів. Магія капіталу впливає на нас усіх, від неї ми залежні, можливо є винятки, звичайно. Вона була завжди присутньою в історії людства.

Маленьке, але з історією місто Ужгород, та загалом Закарпатська область не є винятком. Де вилике місце займає історія мистецтв Закарпаття. Ситуація в мистецтві є заявлена явищем сильної Закарпатської школи. Відповіді на що ще точаться досі. Хоч на мою суб’єктивну думку ця школа є ми художники, що продовжуємо традиції, та засновуємо нові на грунті локальному.

З початком ХХІ століття розширюється мистецьке середовище міста Ужгород та регіону. Якщо за часу радянського домінантою була Всесоюзна національна спілка художників, то на сьогодні мистецьку платформу вона ділить з молодими приватними офіційним та не офіційними мистецькими інституціями, як і по всій Україні.

Є свобода вибору людини. Люди самі знаходять себе, та вирішують в що вони інвестують своє життя. Ми є тим у, що вкладаємо свій час.

В приватній ситуації мистецькій позиціоную себе як художник та альтернативний незалежний куратор, де зі словом «куратор» довгий час боровся. Вважаю, що художник має бути щасливим.

Такий довгий текст, щоб написати одне речення і не образити когось.

Буду дуже щасливим, якщо адміністратор сайту Бровді Арт (https://brovdi.art/) видалить моє портфоліо (фото робіт живопису, відео перформансів, біографія, бібліографія, тощо) повністю зі свого сайту, котре там опубліковане без мого дозволу.

Так, як концепцією сайту Бровді Арт є розвиток Закарпатського мистецтва, надіюсь на порозуміння. По своїй світоглядній натурі художника я не можу там знаходитись. «Художника може образити кожний». Це є різні практики Ужгороду. Чому має бути місце у мистецькому середовищі Краю.

Дякую,

З повагою

Член Національної спілки художників України Петро Ряска.

посиллання на пост

   
       
     
 

Що таке інтелектуальне право? Та про репрезентацію мистецтва.

  Цей текст є спробою покращити співпрацю між авторами-виконавцями мистецтва перформансу та авторами-документалістами. Про важливість інтелектуального права та дотримання основних його норм. Про важелі впливу брендових мистецьких організацій та про репрезентацію робіт художника.

Кому належать майнові/немайнові права на відео-документ? Хто має право розпоряджатися відео-документацією перформансу? Яким чином регулюється питання продажу відео? Які проблеми можуть виникнути у майбутньому та кому належить відеодокументація діяння?

Звичайно, ці пункти прописуються в договорі між автором перформансу та автором відео-документу. Хоча, як в Україні, так і за кордоном, із свого досвіду таких угод не зустрічав. Тому пропоную обговорити ці питання на власній практиці. Сподіваюся, це допоможе уникнути непорозумінь з інтелектуальним правом для художників у майбутньому.

Перед розповідь

Виходячи з факту прийому передачі відео-документації перформансу, мені, Петру Рясці, у 2014 році, я користуюся майновим суміжним правом   на твір відео-документації мого перформансу “Без назви” в рамах всесвітньої події “Світ без хутра тварин”, в умовах взаємної співпраці між мною виконавцем перформансу та сайтом Мітєц, як відео-документалістом перформансу, в усному порядку надавати на виставки відео-документацію мого перформансу, котру мені передала Наталія Катеринеко та сайт Мітєц. Але, звичайно, за умови, що на виставках буде вказуватись автор відео-документації: Наталія Катериненко або сайт Мітєц.

На виставці

На відкритті виставки «В темряву» у 2016 році, проект Худради в галереї Vozdvizhenka Arts House в процесі монтажу забули вказати, що відео-документація перформансу Петра Ряски надана сайтом Мітєц. Похибку на наступний день виправили. Також було публічне вибачення в соціальній мережі Фейсбук за цю неуважність одним з організаторів виставки - Микитою Каданом.

Що таке плагіат?

Місце плагіату на цій виставці, на жаль, або, на щастя, немає, хоча саме з такими звинуваченнями я стикнувся в статті Наталії Катериненко «ОБ АВТОРЕ, ПЛАГИАТЕ И НИКИТАХ» на сайті «Мітєц»  щодо своєї особи. В статті чітко прослідковуються дії, що завдають шкоди репутації художника, в даному випадку мені, – Петру Рясці, організаторам виставки Худрада, зокрема Микиті Кадану, галереї Vozdvizhenka Arts House, культурному центру WUK, що у Відні.

Звичайно, я вдячний сайту Мітєц за популяризацію українського сучасного мистецтва. Але використовувати власний майданчик для публікації статей, що несуть завідомо неправдиву інформацію – недопустимо. Інформаційний портал не захищає мистецтво перформансу та художників, а навпаки дає місце можливим звинуваченням у статті «ОБ АВТОРЕ, ПЛАГИАТЕ И НИКИТАХ» кураторів виставки «У темряву» та художника - перформера у тому, що останній робить плагіат подаючи на виставку відео-документацію свого перформансу.

Особисто я поважаю Наталію Катериненко як відео-документалістку і ціную її відеосюжети, та вдячний їй за цю співпрацю. Але не згоден із замовчуванням у статті пані Наталії того важливого факту, що це відео є документом.

Звернімо увагу на те, що образом мистецтва у відео-документації перформансу є образ виконання перформансу. Як ми визначимо авторство твору, що репрезентовано через відеоряд? Чи автор відео-документу без передачі образу перформансу художником може назвати себе автором твору (відео)?

Хочу звернути увагу на заголовок статті: «ОБ АВТОРЕ, ПЛАГИАТЕ И НИКИТАХ». Постає питання – для чого цей пафос, чи особистий контекст автора у цьому питанні створює неспокій? Хіба сайт Мітєц має наслідувати естетику публікацій жовтої преси? Яка мета функціонування сайту Мітєц?

На жаль, немає практики, щоб при документації виставок знимкували розбірливо текст до експонату. І тому не маю можливості коментувати текст до експозиції відео-документації мого перформансу “Без назви” в культурному центрі WUK у Відні. Але впевнений, що було вказано, що відео-документація: сайт Мітєц.

У публікаціях

Як не прикро, але на сайті Мітєц можна було знайти не менші похибки у пояснювальних підписах до показу сюжетів відео-документацій.

Зокрема, це публікація відео-документації перформансу “Дорога” Петра Ряски з персональної події в галереї “Тимутопіяпрес” (м. Львів). Чомусь підписано було на сайті “Мітєц” – галерея “Гараж”. Тоді, як це галерея “Тимутопіяпрес”, котра є в гаражі Любомира Тимківа, котрий є її куратором та засновником.

Ще одним прикладом є виставка Ярослава Футимського “Боятися і чекати”, що була на локації готелю Закарпаття, кімнаті 424 (м.Ужгород), на початку січня 2017 року, в рамах проекту “Місце у готелі”. Підписано в публікації на сайті Мітєц “резиденція “Вибачте номерів немає”…

Вже відносно правдивості щодо інформації про митців котра на окремих рубриках сайту Мітєц є запитання. Формування, наприклад, моєї авторської рубрики на сайті Мітєц мало форму репортажно-сюжетного веб-портфоліо репрезентуючого мої перформанси та проекти, що складалося  з відео-репортажів виставок та відео-документацій перфомансів з невірними підписами, котрі можуть сприйматись відвідувачами порталу, як інформація яка затверджена самим автором (Наразі інформація про мене відсутня на сайті Мітєц). Галерея Тимутопіяпрес/Любомир Тимків та Ярослав Футимський можуть звинуватити мене у “плагіаті” маючи підтвердження цих публікацій.

Згадався досвід з “рубриками авторів”, зокрема моєї, на сайті Бровді Арт. Де мало місце зле змонтованого портфоліо їх сайтом з посилань відео-документацій перформансів та світлин живопису, що надавало хибну інформацію про мій образ як художника - перформера та живописця. Де без узгодження зі мною це поспішне потрфоліо монтувалось та публікувалось на їх сайті.

Післямова

Певно, коли мистецькі сайти інформують художників, що матеріали будуть опубліковані на їх порталі то, повинно бути узгоджено з автором робіт обсяг матеріалу, який публікується та його достовірність. Та так само з підписами на виставках у виставкових просторах маємо не забувати про вказання авторів фото-відео документацій мистецтва під експонатами. Не маємо нехтувати супровідною інформацією до творів де б це не було показано.

З повагою Петро Ряска

посилання на пост

 
     
     
     
Діяння
Путівник сайту
Головна Контакти
Посилання
eng
 
 
 
Створено 2004-2021, Петро Ряска